Nowoczesne techniki diagnostyczne w ortopedii

Nowoczesne techniki diagnostyczne w ortopedii pozwalają na szybkie i precyzyjne wykrycie wielu urazów, dzięki czemu możliwe jest prowadzenie efektywnego leczenia. Chociaż pacjenci często mają wątpliwości związane z koniecznymi badaniami, okazuje się, że nie zawsze konieczne jest przeprowadzenie kosztownego rezonansu magnetycznego.

Zdjęcie rentgenowskie

Wśród nowoczesnych technik diagnostycznych jako najpopularniejszą z pewnością można wskazać rentgen, czyli zdjęcie rentgenowskie. Jest ono uznawane za bardzo istotne badanie podstawowe. Przedstawia ono tkanki kostne i stosowane jest w celu wykluczenia ich urazów. Jedynie tego rodzaju tkanki są widoczne na zdjęciu RTG – nie przedstawia ono struktur miękkich, czyli więzadeł czy mięśni. Pomaga ono jednak wykluczyć jeden z najpoważniejszych urazów, jakim jest złamanie bądź pęknięcie kości, z którym może wiązać się trwała utrata zdrowia, a w niektórych przypadkach życia.

Badanie USG stawów

Omawiając nowoczesne techniki diagnostyczne w ortopedii należy wspomnieć o ultrasonografii. Służy ona obrazowaniu niewielkich stawów, a także powierzchownych tkanek miękkich. Badanie USG stawów umożliwia badanie dynamiczne, w tym bardzo precyzyjną ocenę struktur wewnętrznych w czasie ruchu oraz ruchu ścięgna w stosunku do pozostałych otaczających go struktur. Ma to bardzo duże znaczenie, ponieważ ból pojawia się czasami jedynie podczas ruchu. Dodatkowo badanie USG stawów pozwala na ocenę struktury ścięgna i jego ewentualnych uszkodzeń.

Badanie USG stawów dotyczy następujących miejsc: stawu kolanowego, skokowo-goleniowego, stawu piszczelowo-strzałkowego, międzyśródstopnego, międzypaliczkowego, stawu łokciowego, ramiennego i międzynadgarstkowego. Wykonuje się również badanie USG stawów biodrowych i ścięgien, które przylegają do mięśni i stawów.

Badanie USG stawów wykonuje się, gdy dochodzi do urazów stawów, ścięgien, więzadeł czy tkanek miękkich. Stosuje się je również w celu uzupełnienia wyników otrzymanych w badaniu RTG w przypadku złamań i gdy podejrzewa się złamanie zmęczeniowe. Zalecane jest również w zespołach bólowych, ograniczeniu ruchomości stawu, siły mięśniowej, zaczerwienienia, obrzęku oraz zapalenia kaletek. Badaniu USG stawów powinny poddawać się także osoby cierpiące na zwyrodnieniową lub reumatyczną chorobę stawów. Co więcej, jest ono w stanie wykazać podskórne, okołostawowe i śródstawowe ciała obce znajdujące się pod skórą.

Badanie USG stawów biodrowych

Często wykonywanym badaniem jest badanie USG stawów biodrowych. Dotyczy ono głównie dzieci do pierwszego roku życia, raz dopiero po urodzeniu, a następnie po około pół roku. U dorosłych pacjentów wskazaniem do przeprowadzenia badania USG stawów biodrowych jest ból – ostry bądź przewlekły. Mogą być to również zaburzenia ruchomości, zmiany pourazowe, zwyrodnieniowe lub zapalne. Badanie USG stawów biodrowych wykonywane jest także w razie komplikacji związanych z założeniem protezy stawu biodrowego.

Co uwzględnia badanie USG stawów biodrowych? W badaniu oceniana jest jama stawu biodrowego wraz z otaczającymi ją tkankami miękkimi. Ocenia się w tym wypadku wysięk lub w razie konieczności przerost błony maziowej. Brane jest pod uwagę również unaczynienie błony maziowej w opcjach dopplera. Co więcej, badanie USG stawów biodrowych służy również ocenie zarysu głowy i szyjki kości udowej oraz krętarza większego, aparatu więzadłowego, przyczepów mięśni pośladkowych i pasm biodrowo-piszczelowych.

Iniekcje dostawowe

Badanie USG towarzyszy również iniekcjom dostawowym, będących skuteczną metodą leczenia urazów, kontuzji oraz stanów przeciążeniowych. Na czym polegają iniekcje dostawowe? Podczas ich przeprowadzania środki farmakologiczne wstrzykiwane są w bezpośrednio do stawów, w których pacjent odczuwa ból,  w których wystąpiła opuchlizna lub tam, gdzie stwierdzono ograniczenie ruchomości. Iniekcje dostawowe polecane są w stanach zapalnych, skręceniach, stanach zwyrodnieniowych czy w przypadku kontuzji i urazów. Taki sposób podania substancji aktywnych pozwala im zadziałać dokładnie tam, gdzie jest to konieczne – szybko i celnie rozwiązując lub łagodząc problem.

Doświadczony ortopeda przeprowadza iniekcje dostawowe pod kontrolą badania USG, które pozwala na pełną precyzję działania. Lek trafia dokładnie tam, gdzie powinien, a pacjent nie cierpi z powodu dolegliwości bólowych czy powikłań. Jednak iniekcje dostawowe wykonuje się również z wykorzystaniem obrazowania RTG. W tym wypadku po zdezynfekowaniu skóry, za pomocą cienkiej igły do krwi wprowadza się środek kontrastowy, a promieniowanie rentgenowskie pozwala sprawdzić, czy igła jest położona prawidłowo. Następnie podawany jest odpowiedni środek. Iniekcje dostawowe trwają około 15 minut.

Rezonans magnetyczny

Oprócz wspomnianego wyżej rentgena oraz badania USG stawów do nowoczesnych technik diagnostycznych stosowanych w ortopedii zalicza się rezonans magnetyczny. To uniwersalne badanie dodatkowe, na którym widoczne są tkanki miękkie oraz elementy kostne, dzięki czemu może ono zastąpić dwie wcześniejsze metody. Co ważne, w rezonansie magnetycznym nie są wykorzystywane promienie rentgenowskie, co sprawia, że może być on często powtarzany bez ryzyka. Stosuje się go w urazach skrętnych, naderwaniach czy zerwaniach więzadeł czy urazach kręgosłupa.

Nowoczesne techniki diagnostyczne w ortopedii są niezbędne, jednak należy pamiętać, że zawsze należy wykonywać je po wcześniejszym zleceniu przez lekarza. W przypadku niektórych urazów czy chorób nie jest konieczne przeprowadzanie dodatkowych badań. Warto też zwrócić uwagę na fakt, że nowoczesne techniki diagnostyczne wykorzystywane są w procesie rehabilitacji w razie pojawienia się nowych dolegliwości lub gdy leczenie jest nieefektywne.